יוסי ברג ועודד גרף: בודקים את הקשר בין האדם לחיה שבתוכו

15/7/2010

הכוריאוגרפים יוסי ברג ועודד גרף, שיופיעו בפסטיבל “מחולוהט” בתל אביב, עוסקים ביצירותיהם בקונפליקט שבין האדם לבין החיה שבתוכו

יוסי ברג ועודד גרף אינם נחים לרגע. זה כמה שנים ששני הכוריאוגרפים מסתובבים בחו”ל, יוצרים עבודות ומופיעים במגוון תיאטראות, פסטיבלים ואירועי מחול. לאחרונה שבו לארץ לאחר שהות ממושכת בקופנהאגן, שם יצרו עבודת מחול חדשה שתועלה בישראל באוקטובר. בשבת הקרובה וב-17 באוגוסט הם יציגו בפסטיבל “מחולוהט” (במרכז סוזן דלל בתל אביב) את יצירתם הקודמת, “4 גברים, אליס, באך והצבי”.

עבודת המחול החדשה, “Animal Lost”, נוצרה בדנמרק בהזמנת תיאטרון Dansescene, התיאטרון המרכזי למחול מודרני בקופנהאגן הפועל במבנה המפעל הישן של חברת קרלסברג בעיר. “בעקבות ההזמנה הגענו למקום, עשינו אודישנים והרכבנו קבוצה רב-תרבותית של שישה אמנים, הכוללת אותנו וארבעה נוספים: דנית שרקדה בעבר באנסמבל בת שבע, צרפתי, שוודית ורקדן דני שחי בגרמניה”, סיפר גרף.

הם מסבירים כי ליצירתם החדשה יש שני מוקדים רעיוניים: “מצד אחד ניצבים החברה, הסטריאוטיפים החברתיים וההגדרות החברתיות, ומצד שני – העולם הפרטי, האישי. היצירה מדברת על כך שבתוך החברה נאלץ האדם להחביא את החיה שבו – את הדחפים, את הרצונות, את הפראיות ואת המיניות שלו”. לדבריהם, הדמויות במופע “מהלכות על חבל דק בין האדם החברתי לבין החיה הפראית שבתוכם”. הנוכחות של עולם החי ניכרה גם בעבודתם הקודמת, “4 גברים, אליס, באך והצבי”, העוסקת ביצר החייתי החבוי בכל גבר, שם הציבו על הבמה פוחלץ של אייל, שמשקיף על הרקדנים לאורך המופע ובסופו של דבר אף “נטבח” על ידי אחד מהם. “נראה שהעיסוק בחיות זה משהו שעובר אצלנו עכשיו בתת-מודע”, אומר ברג, “הן אינן עולות בתחילת תהליך היצירה, אך בסופו של דבר הן מגיעות”.

הרפרטואר המוסיקלי המלווה את היצירה החדשה כולל גם שיר בערבית של המוסיקאי האלג’יראי ראשיד טאהא. “כאשר דיברנו על כך שנעלה מופע על סטריאוטיפים חברתיים, החלטנו שהמוסיקה חייבת להיות בין השאר גם ערבית”, מסביר גרף. “בתחילה בחרנו את המוסיקה בזכות האווירה שהיא משרה, אך לאחר שתירגמנו את מלות השיר גילינו שהן מתאימות ליצירה באופן מושלם”.

השניים עובדים יחד מאז 2005. בתחילת הדרך יצרו את “Rabbit Habit” במסגרת “הרמת מסך”. בהמשך, נהפכה היצירה לחלקו הראשון של המופע “Heroes”, קו-פרודוקציה ישראלית-דנית שקצרה שבחים מפי המבקרים. עד היום זכו בשלל פרסים ומלגות, עבדו עם רקדנים ולהקות מהארץ ומחו”ל ויצרו בין היתר את “שלישייה מכאנית בארץ חמה” ואת “Bloody Disco”. באחת הכתבות שפורסמו לאחרונה בעיתונות הדנית בעקבות המופע החדש, שהוצג שם 13 פעמים, נכתב כי השניים נמנים עם הכוריאוגרפים הצעירים המבטיחים ביותר בעולם המחול העכשווי.

היצירות שלהם נעות בין התחומים השונים של אמנויות הבמה, ובעיקר בין מחול לתיאטרון, והם משלבים בהן תנועה וטקסט. “מעניין אותנו השילוב הזה בין המקום המוגדר, לבין המחול או הגוף שמדבר על האבסטרקט, הסוריאליזם והמחוזות הפנטסטיים”, אומר גרף. “ברגע שאתה פותח את הפה על הבמה – המלים מגדירות מיד את הסיטואציה, ולעומת זאת הרבה פעמים במחול יש משהו פתוח לאינטרפרטציה.

“אני חושב שהזגזוג הזה בין הטקסט לתנועה יוצר המון אפשרויות לשחק עם הציפיות של הצופה”, הוא מוסיף. “זה משהו שתמיד מאתגר אותנו – לקחת את המוכר, את הספציפי, ולעשות היפוך של 180 מעלות ממה שהקהל מצפה לו. ביצירה החדשה, מאחר שהנושא הוא סטריאוטיפים חברתיים ובכלל הגדרות חברתיות, עניין אותנו לקחת הגדרות חברתיות מוכרות ולעשות את ההיפוך הזה שבין הטקסט לבין התנועה.

“היצירה החדשה נוצרה עם הרבה חופש והרבה תחושה של יצירתיות”, מציין גרף, וברג ממשיך את הנקודה: “חשוב לנו להיות במקום שבו אנו נהנים מהחופש היצירתי. בשנים האחרונות אנחנו מנסים להזכיר לעצמנו שהחופש ליצור הוא מתנה, ושלא צריך לסבול בשביל זה. פשוט צריך למצוא את המקומות שבהם אתה יכול לפתוח את הפתחים האלה כמו חלונות, ולרווח את החופש היצירתי שלך. זה בדיוק המקום שגרם לנו ליהנות כל כך מעבודת המחול החדשה שיצרנו”.

Full review 

– אלעד סמורזיק, הארץ